Vilka utmaningar möter exportföretagarna?
Naturligtvis finns det många olika utmaningar. Det genomgående är dock att många av dem ser liknande ut i de flesta företag.
Några exempel på vad företagen själva säger:
- Vi har svårt att hitta bra distributörer/återförsäljare (säljpartners)
- De säljpartners vi har lever inte alls upp till förväntningarna
- Säljprocesserna drar ut alltför långt i tiden
- Vi har svårt att förstå vad kunderna/partnerna verkligen vill
- Vi har så olika förväntansbild på utfallet, vi och våra säljpartners
- Mässan vi satsade på gav inte alls det utfall vi hade förväntat oss
- Det är svårt för oss att hantera säljkanaler i andra tidszoner
- Våra säljpartners kräver ofta exklusivitet
- Vi saknar de rätta kontakterna i den utvalda marknaden
- Vi underskattade komplexiteten i att sälja på denna marknad
- Vi når inte igenom med våra erbjudanden
- Våra konkurrenter verkar ha ett starkt grepp om kunderna
- Kunderna förstår nog inte hur bra våra produkter är
Rekommendation:
För alla dessa utmaningar finns det effektiva och bra lösningar.
Lyssna med experterna om vilka lösningar som kan vara bäst för er!